Onepager (lub one-pager) to strona internetowa, która nie posiada dodatkowych zakładek. Wszystkie najważniejsze informacje przedstawione są na jednej stronie. Mogłoby się więc wydawać, że strona taka jest dużo prostsza do zbudowania.

Tak jednak nie jest. Przekazanie wszystkich ważnych informacji na jednej stronie, w atrakcyjnej formie zachęcającej użytkownika do przewinięcia strony, wcale nie jest łatwe.

Musimy też pamiętać, że strona taka musi realizować cele biznesowe. Musi więc odpowiadać na najważniejsze pytania i skłaniać odwiedzającego do podjęcia jakiegoś działania np. zapisania do newslettera, kupna e-booka lub fizycznego produktu.

Jak powinien wyglądać skuteczny onepager?

Zebraliśmy w punktach kilka najważniejszych dla nas zasad, których warto przestrzegać podczas budowania onepagerów. Możesz potraktować je jako checklistę i sprawdzić, czy twoja strona je zawiera.

  • Użytkownik od początku musi wiedzieć, na czyjej stronie się znajduje. Ekspozycja marki powinna być dobrze widoczna.
  • Unikaj ścian tekstu — zniechęcają one do czytania. Tekst postaraj się rozbić na logiczne bloki tematyczne. Wzbogać go zdjęciami, infografikami i innymi elementami graficznymi, które dadzą „oddechu” stronie. Świetnie sprawdzą się też listy punktowe, infoboxy, timeliny oraz inne atrakcyjne formy prezentacji treści na stronie.
  • Stwórz pływającą nawigację w postaci kotwic do najważniejszych elementów strony. Kotwic automatycznie przewijają stronę do miejsca, w którym znajdują się konkretne informacje. Ułatwia to powrót do wcześniejszych sekcji i daje też użytkownikowi do zrozumienia, o czym jeszcze może się dowiedzieć.
  • Powtarzaj „call to action” na stronie. Wezwanie do działania powinno być powtórzone przy najważniejszych sekcjach strony, która przedstawia np. zalety produktu lub zachęca do rejestracji w konferencji. Ułatwi to podjęcie działania, gdy użytkownik będzie już zdecydowany.
  • Above the fold” z najważniejszymi informacjami. Above the fold (ATF) to część strony, która widoczna jest zaraz po załadowaniu jej w przeglądarce. Jest to bardzo waży fragment naszego onepagera. Już na początku musi dostarczyć informacji o tym, czego strona dotyczy i dodatkowo zachęcić do zapoznania się z pozostałą treścią. Od tego co tutaj zawrzemy, będzie zależała skuteczność naszego onepagara.
  • „Social proof” – rekomendacje i opinie naszych klientów, będą bardzo ważnym czynnikiem ułatwiającym podjęcie decyzji. Warto je zawrzeć.
  • Nie przejmuj się długością — nasze doświadczenie pokazuje, że strona może być naprawdę długa. Dobry tekst i układ sprawią, że będzie przeglądać się ją szybko i przyjemnie. Nie warto przejmować się tym, że ktoś nie zobaczy jej całej, skoro już w połowie podejmie decyzję i kupi nasz kurs lub e-booka :). A to, co jest dalej, może akurat przekona innych. Jeśli więc coś ma wartość, warto to na tej stronie zaprezentować.
  • Optymalizacja — warto jednak zadbać o optymalizację, by długość strony nie sprawiła, że będzie ona nieużywalna. Istnieje wiele metod, które pomogą w tym, aby nawet naprawdę długi onepager wczytywał się szybko.

Onepager to potężne narzędzie komunikacyjne. Wbrew pozorom, wcale nie musi być zwięzły i szybki. Ma być skuteczny. Skuteczny onepager przyciąga uwagę, ułatwia odbiór informacji i zachęca do podjęcia dalszych działań, co czyni go nieocenionym elementem wielu kampanii promocyjnych i sprzedażowych. J

Podobne wpisy