Kim jest klient sklepu internetowego w Polsce w 2017 roku?

Według najnowszego raportu “E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-commerce Polska” 54% polskich internautów to klienci sklepów online. Wartość ta wzrosła wraz z rokiem poprzednim o 4%. Rynek e-commerce stale się rozwija i nic nie zwiastuje tego by nagle ta tendencja miała się zatrzymać.

Jakie cechy e-konsumenci stawiają na pierwszym miejscu przy wyborze zakupów online?

  1. Całodobowa dostępność
  2. Nieskomplikowany proces
  3. Oszczędność czasu
  4. Wygodę

Już z tych czterech głównych punktów można wyciągnąć pewne wnioski i odnieść je do naszego biznesu. Zastanowić się czy zapewniamy dostateczne wsparcie i możliwość kontaktu w późniejszych godzinach popołudniowych. Czy nasz sklep jest na pewno wygodny i intuicyjny oraz czy proces zakupowy został skrócony do minimum. Jednym z przykładów zawartych we wcześniejszym wpisie na blogu może być właśnie One page checkout.

Oprócz tego ankietowani cenią sobie również:

  1. Brak konieczności jechania do sklepu
  2. Nieograniczony czas wyboru
  3. Lepsze ceny niż w sklepach tradycyjnych
  4. Łatwiejsze porównanie ofert
zdjęcie: gemius.pl

Z jakich urządzeń korzystają kupujący?

We wcześniejszym artykule sugerowaliśmy, że źródło promocji takie jak Facebook niesie ze sobą pewien minus, a jest nim większość ruchu mobilnego jaki spływa na naszą stronę. Przy czym zaznaczaliśmy, że konsumenci preferują robienie zakupów poprzez komputery, a nie telefony komórkowe.

Potwierdzenie tych słów znajdziemy również w tym raporcie, gdzie zdecydowana większość jako urządzenie, z którego korzystają podczas robienia zakupów wskazała komputery przenośne. Robienie zakupów poprzez urządzenia przenośne jest domeną ludzi młodych w przedziale wiekowym 15-24 lat. Jest to bardzo ważny aspekt do analizy naszego sklepu i sprawdzenia, w jaki sposób wspieramy multipletowość i przenoszenie się z urządzenia na urządzenie w trakcie procesu realizacji zamówienia. Proces powinien być łatwy i umożliwiać np. dodanie produktów do koszyka na telefonie, a już jego realizację z pozycji komputera przenośnego.

Jaki sposób dostawy wybierają klienci?

Preferowanym sposobem dostawy były usługi kurierskie. Aż 82% osób zdeklarowało, że robiąc zakupy online wybiera ten właśnie sposób dostarczenia przesyłki. 55% podała natomiast, że darmowa wysyłka stanowi istotny element wpływający na podjęcie przez nich decyzji zakupowej.

Następne miejsca w klasyfikacji zajmuje dostawa pocztą i odbiór w paczkomacie Inpost.

Najczęściej wskazywane problemy kupujących

Raport zawiera również omówienie najczęściej spotykanych problemów wśród kupujących. Sprawdź czy, któryś z nich nie dotyczy właśnie Ciebie.

  1. Długi czas dostawy (38% ankietowanych)
  2. Duże koszta dostawy (37% ankietowanych)
  3. Natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów (36% ankietowanych)

Jak konsumenci chcą płacić?

Zdecydowaną przewagą cieszy się możliwość płatności poprzez jeden z serwisów transakcyjnych umożliwiających szybkie przelewy online. Następna forma płatności ciesząca się o połowę mniejszym zainteresowaniem to płatność przy odbiorze. Jednak z raportu jasno wynika, że część klientów stracić możemy właśnie dlatego, że nie obsługujemy wysyłek pobraniowych.

Co najchętniej kupują e-konsumenci?

Raport wyszczególnia również najchętniej kupowane kategorie produktów. Trzy najchętniej kupowane w Internecie rzeczy to:

  1. Odzież, akcesoria i dodatki
  2. Książki, płyty i filmy
  3. Sprzęt RTV/AGD

Pobierz raport

Chcesz pobrać cały raport? Możesz zrobić to tutaj. Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy jest to pozycja wręcz obowiązkowa.

Leave a Comment