Kreatywne porady – czy więcej fanów zawsze znaczy lepiej?

Gdy zakładamy Fanpage naszego biznesu liczymy na to, że uda nam się zdobyć dużą liczbę fanów. Z zazdrością spoglądamy na konkurencyjne, często dużo większe pod względem zasięgu biznesy. Czy liczba fanów powinna być jednak liczbą, za którą gonimy?

Fanem powinna być osoba potencjalnie zainteresowana Twoją ofertą

Pamiętaj o tym, że algorytmy Facebooka ograniczają ilość fanów Twojej strony, do których możesz dotrzeć. Czy zatem warto tracić czas i pieniądze aby docierać do osób, które nie są zainteresowane Twoją firmą? Jeśli prowadzisz lokalną kawiarnię na terenie Zielonej Góry, to jaką wartość dla Ciebie będą mieli fani z Poznania?

Jeśli Twój biznes jest lokalny staraj się docierać do osób, które będą w stanie z niego skorzystać. Buduj społeczność, która będzie aktywna, ale niekoniecznie duża. Magia “dużych cyfr” jest cały czas kusząca. Jednak musimy pamiętać, że nasze działania marketingowe (prowadzenie Fanpaga zdecydowanie takim jest) powinny być nastawione na efekt – nie na budowanie liczby fanów. Budowanie społeczności jest oczywiście bardzo ważną rzeczą, ale jednocześnie efektem ubocznym dobrze prowadzonych działań marketingowych na Facebooku.

Duża liczba fanów może Ci zaskodzić

Dzieje się tak dlatego, że tak jak wcześniej mówiliśmy Facebook nie pokazuje tego co publikujesz wszystkim Twoim fanom. W zależności od tego jak dobrze prowadzony jest Fanpage firmy można docierać do kilku procent swojej społeczności do wręcz nieograniczonej liczby osób.

Nieograniczonej? Zapytacie jak to możliwe, skoro mam 1000 fanów w jaki sposób mogę dotrzeć do większej ilości ludzi? Gdy tworzysz treści, które angażują ludzi wtedy chcą oni się nią podzielić z innymi. Udostępniając ją zwiększają zasięg Twojego przekazu o osoby, które nie są Twoimi fanami. Publikując Twój status na swojej tablicy sprawiają, że pojawi się on znajomym tej osoby. Znajomi Ci wtedy mogą również wejść w reakcję z Twoimi treściami i stać się nowymi fanami Twojej strony na Facebooku.

Im więcej masz fanów, którzy są związani z Twoją usługą, a mniej fanów z przypadku (np. zaproszeni znajomi) tym tak naprawdę większy realnie wartościowy zasięg dla swojego biznesu możesz zyskać.

Pamiętaj również, że algorytmy Facebooka muszą zdecydować o tym czy Twoja treść jest interesująca. Robią to m.in. na podstawie interakcji Twoich fanów z publikowanymi wiadomościami. Przypadkowi fani nie będą wchodzili w interakcje tak często jak osoby związane z Twoją firmą. Dlatego w dłuższej perspektywie czasu budowanie społeczności dla samej liczby może zaszkodzić Twoim działaniom marketingowym na Facebooku.

 

Leave a Comment