Prowadząc swoją stronę internetową, prędzej czy później zetkniemy się z pojęciem przekierowania 301. W tym artykule postaramy się zawrzeć skompensowaną dawkę wiedzy, którą warto na ten temat posiadać. Jeśli jesteś wykonawcą, z pewnością ją już posiadasz, ale jeśli jesteś klientem, warto również o tym wiedzieć i świadomie nadzorować prace nad swoją stroną.
Czym jest przekierowanie 301?
Redirect 301, to forma przekierowania adresu URL na inny adres URL, która daje znać robotom wyszukiwarek, że zawartość została trwale przeniesiona. W SEO jest to istotne dlatego, iż przenosi autorytet, który zbudowaliśmy dla danego adresu na nowy. Jeśli więc jakiś adres URL był już dobrze wypozycjonowany, ale z jakiegoś powodu musimy go zmienić, to koniecznym jest zrobienie przekierowania 301, aby nie stracić całego ruchu z wyszukiwarki Google.
Przekierowanie to też jest ważne z punktu widzenia samego użytkownika. Jeśli zmienimy adres artykułu, wtedy próba wejścia na stary wyświetli nam stronę 404, czyli błąd „Nie znaleziono”. Użytkownik nie trafi do treści, której potrzebował i zapewne opuści stronę bardzo szybko. Jest to nie tylko negatywnym sygnałem dla wyszukiwarek internetowych, ale również budzi dyskomfort w samym użytkowniku.
Jeśli wdrożymy przekierowanie 301, użytkownik w trakcie łączenia ze stroną, przekierowany zostanie na nowy adres URL i ostatecznie trafi do treści, której oczekiwał i potrzebował.
Przekierowanie 301 z https i www
Jednym z podstawowych rodzajów przekierowań, z których zapewne już korzysta twoja strona, chociaż może nawet o tym nie wiesz, jest przekierowanie na wersję https:// i usunięcie www przed nazwą domeny. Np. nasza strona dostępna jest jedynie pod adresem https://creativegen.pl.
Próba wejścia z niezabezpieczonego połączenia http:// lub wpisanie www przed domeną spowoduje przekierowanie. Zauważymy to na pasku adresu, gdzie adres strony automatycznie się zmieni z tego, który wpisaliśmy.
Uwaga, ważne jest to, aby strona była dostępna tylko pod jednym adresem. Jednoczesne działanie wersji https:// i http:// lub strony z www i bez www, to duplicate content. Duplikacja treści jest negatywnym zjawiskiem, jeśli chodzi o SEO i jak najszybciej powinniśmy w takiej sytuacji wdrożyć przekierowanie 301.
Przekierowania 301 można stosować w obrębie domeny, ale także poza nią, kierując na zupełnie nową domenę. Takie przekierowanie wykorzystujemy najczęściej, gdy zmieniamy całkiem domenę na nową i nie chcemy utracić pracy włożonej w pozycjonowanie poprzedniej domeny. Dlatego odpowiednie zaplanowanie przekierowań jest bardzo ważnym elementem procesu migracji serwisu na nową domenę.
Kiedy powinniśmy stosować przekierowania 301?
Poniżej znajdziesz kilka przykładów, kiedy powinno się zastosować przekierowanie 301. Warto zwrócić na nie uwagę i dobrze zapamiętać, bo podczas pracy nad swoją stroną internetową, wielokrotnie zetkniesz się z podobnymi sytuacjami.
Przekierowanie https i www
Jedno z podstawowych przekierowań, które zapobiega duplikacji treści i porządkuje strukturę adresów URL. Zazwyczaj zostanie ono wykonane przez agencję, która tworzy stronę internetową. Jeśli tak się jednak nie stanie, należy je zrobić jak najszybciej. Warto więc zweryfikować to przekierowanie przy odbieraniu strony od wykonawcy.
Usunięcie strony
Gdy usuwasz podstronę w swoim serwisie, adres URL zacznie wyświetlać błąd 404. Możesz przekierować usuniętą stronę, na inną zbliżoną tematycznie stronę w serwisie, aby zapobiec utracie wartości SEO i polepszyć doświadczenia użytkownika.
Usuwanie błędów 404
Warto dbać o to, aby tych błędów było jak najmniej, przynajmniej dla adresów, które są indeksowane przez wyszukiwarki, a więc nie są wykluczone tagiem „noindex”. Przekierowanie 301 na strony podstrony o podobnej tematyce pomoże rozwiązać problem.
Zmiana domeny na nową
Zamierzasz całkowicie zmienić domenę swojej strony na nową? Łatwo tutaj popełnić spory błąd, który może zemścić się całkowitą utratą ruchu z wyszukiwarek. Gdy zmieniamy domenę na nową, starą domenę powinniśmy przekierować na nową. Dodatkowo powinniśmy ją dalej utrzymywać, mimo iż jej nie używamy.
Zalecamy, aby zrobić to przez cały jeden cykl abonamentowy, czyli 12 miesięcy. Jeśli więc domena kończy się za np. dwa miesiące, to musimy przedłużyć ją na cały rok.
Częste błędy popełniane przy przekierowaniu 301
Podczas tworzenia przekierowań 301 możemy również popełnić błędy. Zobaczcie, czego powinniśmy się wystrzegać.
Pętle przekierowań
Tworzenie łańcucha przekierowań (np. A → B → C) zmniejsza moc przekazywaną przez przekierowania, spowalnia stronę i może prowadzić do błędów. Powinniśmy unikać tego zjawiska. Tym bardziej, iż Google podążą za maksymalnie 5 przekierowaniami. W identyfikacji pętli przekierowań może pomóc prosta wtyczka do Google Chrome – Redirect Path.
Przekierowanie wszystkich stron na stronę główną
Kierowanie wszystkich przekierowań na stronę główną domeny jest błędem. Przekierowania powinny być tworzone do odpowiadających tematycznie podstron w serwisie. Masowe przekierowywanie na stronę główną bez uwzględnienia kontekstu może prowadzić do spadku widoczności i gorszego UX.
Jak zrobić przekierowanie 301 w WordPress?
Przekierowanie z wersji http i www najlepiej zrobić po stronie serwera w pliku .htaccess. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, skontaktuj się z nami, a pomożemy CI w tym. Pozostałe przekierowania możesz robić samodzielnie. Wykorzystaj do tego celu wtyczkę „Przekierowanie”.
Po zainstalowaniu wtyczki przekierowania tworzy się bardzo prosto. Wystarczy podać adres URL źródłowy i ten, do którego ma kierować przekierowanie. Po zapisaniu przekierowanie zacznie działać i będzie dostępne na liście. Mamy więc pełny i łatwy wgląd we wszystkie przekierowania.
Inne rodzaje przekierowań
Warto wiedzieć o tym, że przekierowanie 301 to nie jedyny rodzaj przekierowania. Warto wspomnieć o przekierowaniu 302, które również przekierowuje na nowy adres URL, ale zachowuje oryginalny w wynikach wyszukiwania, informując tylko, że jest to przekierowanie tymczasowe. Podobnie 307, które jest nowocześniejszą wersją 302, stosowaną głównie w przypadku metod HTTP POST. To również przekierowanie tymczasowe. Takim odpowiednikiem dla 301 jest przekierowanie stałe 308.
Przekierowania można realizować też za pomocą skryptów JavaScript. Będą one jednak mniej efektywne pod względem SEO. Samo Google zaleca, aby przekierowania JavaScript stosować tylko wtedy, gdy nie możemy zrobić przekierowań po stronie serwera.