Jeśli formularz kontaktowy na twojej stronie WordPress lub sklep postawiony na WooCommerce nie wysyła wiadomości e-mail, to musisz użyć protokołu SMTP do wysyłki wiadomości. Jest to najczęściej spotykany błąd przy konfiguracji strony i w tym artykule podpowiemy ci, jak go naprawić.

WordPress i funkcja wp_mail

Domyślnie WordPress korzysta z funkcji wp_mail do wysyłania wiadomości e-mail za pomocą PHP. Część dostawców hostingów w ogóle jej nie obsługuje ze względu na duże ryzyko rozsyłania spamu. Wiadomości wysłane tą metodą też najprawdopodobniej wpadną do folderu SPAM u odbiorcy. Dlatego najlepiej wdrożyć wysyłanie wiadomości e-mail przez protokoł SMTP.

Dlaczego warto w WordPress użyć SMTP?

Po pierwsze, twoje maile zaczną wreszcie trafiać do odbiorców i z mniejszym prawdopodobieństwem będą lądować w folderze SPAM. Po drugie, możesz użyć uwierzytelniania nadawcy. DKIM umożliwia weryfikację, że wiadomość została wysłana z autoryzowanego źródła.

DomainKeys Identified Mail (DKIM) jest protokołem, który automatycznie podpisuje wiadomości e-mail, wysłane z domeny. Potwierdza to, że to my faktycznie jesteśmy nadawcami wiadomości. Rekord DKIM ustawiany jest w strefie DNS i jest generowany przez administratorów serwera. Jeśli więc go nie mamy, warto zwrócić się do hostingu z prośbą, aby to zrobili.

SPF i DMARC

Skoro jesteśmy już w temacie autoryzacji nadawcy, to warto wiedzieć, że SPF i DMARC to kolejne protokoły uwierzytelniania e-mail, które powinniśmy mieć skonfigurowane w naszej strefie DNS. SPF jest zazwyczaj dodawany automatycznie przy tworzeniu domeny na serwerze. DMARC możemy wygenerować samodzielnie tutaj i dodać go do strefy DNS jako rekord TXT.

Jak dodać obsługę SMTP do WordPress?

Wykorzystamy do tego wtyczkę Easy WP SMTP. Wyszukujemy wtyczkę w panelu WordPress w sekcji „Dodaj wtyczki”, a następnie instalujemy ją na naszej stronie i włączamy.

W konfiguracji wtyczki musimy wybrać „Inne SMTP”.

Następnie wprowadzamy dane:

  • Host SMTP
  • Szyfrowanie SSL lub TLS
  • Port SMPT
  • Użytkownik SMPT (login do poczty, zazwyczaj adres e-mail)
  • Hasło SMTP (zazwyczaj nasze hasło do maila)
  • Nadawca (np. nasze imię i nazwisko lub nazwa firmy)
  • Adres nadawcy (ten sam, co użytkownik)

Dane dotyczące hosta SMTP, szyfrowania i portów, znajdziesz w panelu swojego hostingu. Najczęściej w zakładce odpowiadającej za konfigurację skrzynek e-mail. Teraz wystarczy już tylko zapisać konfigurację i gotowe.

Jeśli konfiguracja przebiegła poprawnie, a ty masz ustawione w strefie DNS: SPF, DKIM i DMARC, twoje wiadomości e-mail ze strony powinny do nadawców dochodzić bez problemów.

Administracja stronami wordpress

Potrzebujesz pomocy ze swoją stroną? Zgłoś się do nas!

Podobne wpisy