Regularne tworzenie kopii zapasowej strony jest bardzo ważne. Może ustrzec nas to przed utratą cennych danych i dodatkowymi kosztami wynikającymi np. z odtworzenia strony od zera. Większość firm hostingowych tworzy samodzielnie backupy stron klientów. W zależności od firmy mogą one sięgać kilku dni wstecz do nawet miesiąca. W większości przypadków, odtworzenia kopii zapasowej będzie też darmowa, ale niektórzy dostarczyciele usług hostingowych, będą wymagali za to dodatkowej dopłaty.

Warto jednak zabezpieczyć się również we własnym zakresie. Nie zawsze backup, który posiada hosting, będzie dla nas odpowiedni, zwłaszcza gdy problem na stronie zdiagnozujemy zbyt późno i backup będzie zawierał już uszkodzone elementy.

Jak często robić backup strony?

Nie da się udzielić na to jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, jak często strona jest aktualizowana i jaka jest jej specyfika. Backup strony internetowej, która jest rzadko aktualizowana, możemy robić raz w miesiącu. W przypadku sklepów internetowych lub stron aktualizowanych codziennie warto robić kopię zapasową każdego dnia.

Warto też podejść do tematu w sposób optymalny. Jeśli prowadzimy serwis informacyjny, nie potrzebujemy codziennego backupu całej strony. Ważna będzie dla nas baza danych, która przechowuje wpisy i komentarze oraz folder z mediami z danego miesiąca, które dodawane są do artykułów. Backup reszty plików możemy wtedy robić rzadziej, co zoptymalizuje nam czas potrzebny do wykonania kopii.

Backup należy zrobić zawsze, gdy planujemy wprowadzać zmiany w strukturze strony lub konfiguracji. W Creativegen jest to podstawowa rzecz, którą wykonujemy zawsze przed rozpoczęciem pracy przy stronie klienta. Kopię bezpieczeństwa należy zrobić również przed każdą aktualizacją WordPressa lub wtyczek.

Dlaczego do backupu WordPress lepiej nie używać wtyczek?

We wcześniejszym punkcie wspomnieliśmy o tym, że do procesu tworzenia kopii bezpieczeństwa warto podejść optymalnie, aby skrócić czas, który potrzebny jest do ich tworzenia. Jest to ważne dlatego, że zalecamy robienie backupu ręcznie.

Chociaż istnieją wtyczki do WordPressa, które umożliwiają automatycznie robienie kopii bezpieczeństwa, a nawet pozwalają wysłać je na zewnętrzną chmurę, to nie zalecamy ich stosowania. Nie ma bowiem nic gorszego, niż niefunkcjonalny backup, którego nie możemy przywrócić.

Posiadając ręczny backup, jeśli zrobiliśmy go poprawnie, nie będzie problemu z jego przywróceniem. Wtyczki do backupu tego jednak nie zagwarantują, o czym świadczy choćby ilość regularnie powtarzających się problemów na grupach związanych z tworzeniem stron na WordPress.

Gdzie przechowywać backup strony?

Backup nigdy nie powinien być przechowywany na tym samym serwerze co strona. Najlepiej przechowywać go w dwóch odseparowanych miejscach. Możemy więc jedną kopię mieć na swoim dysku twardym w komputerze, a drugą w chmurze np. na Dysku Google.

Jak zrobić backup strony na WordPress?

Wiemy już, dlaczego backup WordPress jest ważny i że najlepiej jest go robić ręcznie. Czas więc przejść do stworzenia swojej pierwszej kopii bezpieczeństwa.

Połączenie FTP z serwerem

Do tego będziemy potrzebować odpowiedniego programu np. FIleZilla lub WinSCP. Pierwszy dostępny jest zarówno na Windows, jak i MacOS. Po zainstalowaniu programu i włączeniu go dodajemy połączenie z naszym serwerem. Potrzebujemy takich danych, jak:

  • adres serwera FTP
  • nazwa użytkownika
  • hasło

Informacje te znajdziemy w wiadomościach e-mail, które otrzymaliśmy po zakupie serwera lub możemy stworzyć nowe konto FTP w panelu administracyjnym u hostingodawcy. Tam również znajdziemy też informacje na temat hosta (adresu serwera FTP) oraz użytkownika.

Gdy uda nam się już połączyć z serwerem, kopiujemy z niego wszystkie pliki, które znajdują się w folderze public_html. Sprawdź najpierw, czy znajduje się tam twój WrodPress. W folderze powinny znajdować się te pliki, które są podstawowe dla instancji WordPressa.

Jeśli ich tam nie ma, WordPress mógł być zainstalowany w innym folderze i będziemy musieli je znaleźć. W większości wypadków będzie to jednak public_html i możemy przejść do kopiowania plików na nasz dysk, przenosząc je po prostu do odpowiednio wcześniej przygotowanego pustego folderu.

Gdy wszystkie pliki pobiorą się na dysk, nasza kopia jest już prawie gotowa. Teraz czas na bazę danych.

Kopiowanie bazy danych

Musimy przejść do phpMyAdmin. Link znajdziemy w panelu naszego serwera w zakładce Bazy danych. Teraz będziemy musieli podać login i hasło. Prawdopodobnie, jeśli robimy to pierwszy raz, nie będziemy go znać. To jednak nie jest problem.

Login i hasło do bazy danych odnajdziemy w backupie, który właśnie zrobiliśmy z serwera FTP. Przechodzimy więc do tego folderu i otwieramy w notatniku systemowym plik wp-config.php. Znajdziemy tam taki fragment:

// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define( 'DB_NAME', 'database_name_here' );
/** MySQL database username */
define( 'DB_USER', 'username_here' );
/** MySQL database password */
define( 'DB_PASSWORD', 'password_here' );
/** MySQL hostname */
define( 'DB_HOST', 'localhost' );

W waszym przypadku w miejsce username_here będzie podana nazwa użytkownika, a w miejscu password_here, będzie hasło. Używamy tych danych do zalogowania w phpMyAdmin. Po zalogowaniu najpierw wybieramy nazwę naszej bazy danych z lewej strony (też znajduje się w pliku konfiguracyjnym WordPress) a następnie przechodzimy do zakładki eksport.

Metoda eksportu zaznaczamy „Dostosuj„, a następnie w „Kompresja” możemy zaznaczyć .gzip, aby zmniejszyć rozmiar pliku.

My zazwyczaj zaznaczamy również opcję „Dodaj oświadczenie DROP TABLE / VIEW / PROCEDURE / FUNCTION / EVENT / TRIGGER.” . Oznacza to, że przed utworzeniem każdej tabeli, widoku, procedury, funkcji, wydarzenia czy wyzwalacza (trigger) w backupie, MySQL najpierw usunie istniejącą tabelę lub inny obiekt o tej samej nazwie. Pomaga to przywrócić bazę do dokłądnie takiego stanu, jaki miał miejsce w momencie tworzenia backupu. Istniejące struktury tabel i innych obiektów, podczas wgrywania kopii zostaną usunięte.

Możemy jednak tę opcję pominąć i przy wgrywaniu kopii, ręcznie wyczyścić bazę danych. Masz wtedy pełną kontrolę nad tym, co zostaje usunięte, a co pozostaje. Jeśli nie chcesz usuwać wszystkich struktur (np. wyzwalaczy lub widoków), możesz to dostosować.

BACKUP WORDPRESS

Zatroszczymy się o backupy twojej strony. Skontaktuj się z nami.

Przechowywanie backupu

Mamy już wszystko, czego potrzebujemy. Teraz pliki z serwera i bazę danych przechowujemy na naszym dysku twardym i w drugim niezależnym miejscu. W razie potrzeby przywrócenia danych będziemy mogli skorzystać z tej kopii.

Możemy też spakować te wszystkie pliki w jedno archiwum zabezpieczone hasłem, co zwiększy bezpieczeństwo. Pamiętajmy jednak o tym, że hasło musimy zapamiętać, w przeciwnym wypadku kopia bezpieczeństwa będzie nie do odzyskania.

Administracja stronami wordpress

Potrzebujesz pomocy ze swoją stroną? Zgłoś się do nas!

Podobne wpisy